12 February 2016>>

14 februarie este o zi specială, în care dragostea şi romantismul plutesc în aer. Cu această ocazie, Calea Ferată din Moldova a organizat un concurs pe pagina oficială de facebook. În joc au fost puse zece bilete la Iaşi, câte două pentru fiecare câştigător. Aşadar, anunţăm cu mare plăcere norocoşii care vor călători gratuit, tur-retur, cu trenul la Iaşi (vagon clasa I):

1.Doina Sîrbu Strilciuc
2. Vitalie Nistrean
3. Vlad Tomşa
4. Gurjui Eugenia
5. Tatiana Caraman

Persoanele menţionate mai sus sunt rugate să confirme plecarea la Iaşi!

„De 14 februarie în trenul de pe cursa Chişinău-Iaşi va predomina o atmosferă de iubire. Prin intermediul acestui concurs ne-am propus să le reamintim călătorilor cât de plăcută poate fi o călătorie cu trenul şi câte emoţii pozitive poate crea aceasta” a menţionat directorul CFM, Iurii Topala.


11 February 2016>>

BERD va acorda un grant de 250 de mii de euro pentru modernizarea Căilor Ferate din Moldova

În cadrul şedinţei de astăzi, Guvernul a aprobat proiectul de lege privind ratificarea Acordului de grant dintre Republica Moldova şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Documentul face parte din Proiectul de Restructurare a Căilor Ferate din Moldova, implementat cu suportul BERD.

În urma ratificării Acordului menţionat, Republica Moldova va beneficia de 250 de mii de euro, sub formă de grant, din sursele financiare ale Fondului special BERD. Banii sunt destinaţi implementării noilor practici şi strategii pe termen scurt sau lung în domeniul dezvoltării sistemului feroviar.

Acordul respectiv are ca scop implementarea reformelor în sectorul feroviar, stabilite în Agenda de Asociere Republica Moldova - Uniunea Europeană, precum şi în Strategia de Transport şi Logistică 2013-2022.

Documentul urmează a fi prezentat spre examinare Preşedintelui Republicii Moldova.

Sursa: https://www.gov.md


10 February 2016>>

O clădire impunătoare, cu o istorie bogată şi care constituie un adevărat monument istoric al Chişinăului este Palatul de Cultură al Feroviarilor (centru cultural al Î.S. ”Calea Ferată din Moldova”)

În incinta Palatului se organizează diferite manifestări culturale. Clădirea dispune de săli special amenajate: sală de forţă, de volei, sala pentru tenis de masă/ de cîmp şi săli destinate diverselor evenimente. Sala mare dispune de 700 locuri, iar sala mică de 300 locuri. De menţionat că preţul pentru arendarea acestor încăperi este cel mai ieftin din oraş!

De asemenea, în cadrul Palatului de Cultură îşi desfăşoară activitatea şi muzeul de istorie al „Căii Ferate din Moldova”, fondat în anul 2011. Aici veţi găsi cele mai deosebite modele de garnituri, exponate inedite, machete unice, obiecte cu tematică feroviară dăruite muzeului de către diferiţi colecţionari, numeroase medalii obţinute de-a lungul anilor etc. Şi cel mai important, intrarea este gratuită!

Pentru mai multe detalii apelaţi: 022-83-29-57 sau 022-83-29-15


09 February 2016>>

Se spune că trenul este cel mai sigur mijloc de transport. Dar v-ați gândit vreodată cine răspunde de securitatea și siguranța călătorilor? Cine sunt acele persoane care zi de zi, cu mare grijă și responsabilitate, conduc locomotivele de marfă și de pasageri?

Este vorba despre mecanicii de locomotive, „personajele” din umbră, care fac lumină pe șinele căii ferate, aducând călătorii la destinație în deplină siguranță.

Streleț Vladimer și-a cultivat pasiunea pentru transportul feroviar de la tatăl său, care toată viața a activat în calitate de mecanic de locomotive. La rândul său, fiul a urmat aceeași cale, iar pe 10 februarie 2016 se împlinesc 33 ani de când dl. Vladimer conduce locomotivele de călători. „Toată viața mi-am dedicat-o acestei profesii, pe care am îndrăgit-o și de care sunt mândru” a afirmat mecanicul.

Adam Petru este cel mai tânăr mecanic de locomotive. Timp de 3 ani a activat în calitate de ajutor de mecanic, lucru inevitabil pentru fiecare specialist. Apoi a fost numit mecanic de locomotive de manevră. Din 2010 până la momentul actual, Petru Adam este mecanic de locomotive de curse lungi. „Munca de mecanic este foarte dificilă, atât din punct de vedere fizic, cât și psihologic. Totul se rezumă la viteza gândirii. Uneori ai doar 5 secunde ca să reacționezi la unele situații imprevizibile. Din acest motiv, noi mecanicii de locomotive trebuie să gândim cu trei pași înainte la ce ar putea să se întâmple. De asemenea, noi purtăm răspundere pentru sute de vieți omenești. Respectiv, nu avem dreptul să comitem vreo greșeală, fiindcă aceasta ar putea fi una fatală” a mărturisit Petru Adam. Totodată, mecanicul a menționat că pentru a activa în acest domeniu este nevoie de măiestrie, care vine odată cu experiența.

Așadar, un mare respect tuturor celor care se dedică acestei meserii deloc ușoare și care zilnic asigură transportul de mărfuri și de călători.



04 February 2016>>

Dragi călători!

De astăzi, toată informația de pe site-ul oficial al Căii Ferate din Moldova o puteți găsi, accesând www.cfm.md.

„Prin modificarea denumirii domenului tindem să atragem cât mai mulți vizitatori, dar și să le înlesnim eforturile de căutare ale site-ului. Este necesar, ca toți cei care doresc să fie la curent cu noutățile și evenimentele întreprinderii, cu informațiile despre orarul trenurilor, transportul de mărfuri/de călători etc. să găsească ușor și rapid site-ul nostru. La moment se lucrează asupra unei noi structuri a site-ului. Acesta va conține rubrici și va fi mult mai accesibil și practic pentru călătorii noștri” a declarat directorul general al CFM, Iurii TOPALA.

De menționat că și domenul www.railway.md este funcțional.


02 February 2016>>

Puţini ştiu de Centrul de Recuperare al Căii Ferate din Moldova – un adevărat sanatoriu care oferă toate condițiile pentru odihnă și recuperare complexă a tuturor sistemelor organismului. O foaie de odihnă conţine:

  • Regim alimentar (5 ori în zi);
  • Ape minerale caucaziene (Narzan, Arhîz, Esentuki);
  • Coctail oxigenat;
  • Fitoterapie;
  • Reflexoterapie;
  • Proceduri fizioterapeutice (pînă la 5 tipuri).

Cetățenii Republicii Moldova și cei din străinătate sunt invitați să se relaxeze și să se trateze la un sanatoriu dotat cu utilaj medical contemporan, accesibil și amplasat în orașul Chișinău. Pentru a vedea Centrul de Recuperare în poze, vă rugăm să accesați pagina de facebook a Căii Ferate din Moldova:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.955092281247043.1073741866.512960818793527&type=3


28 January 2016>>

Start Concurs pe pagina de Facebook a CFM!!!


Ce ar fi mai plăcut de Valentine’s Day decât să te trezești dimineața, să-ți iai rucsacul și să „evadezi” pentru o zi, împreună cu persoana iubită, în frumosul și romanticul oraș Iași?

Câștigă bilete de tren tur-retur pentru cursa Chișinău-Iași (clasa I) și ai parte de un 14 februarie original!

Atenție! Avem 10 bilete!

Ce trebuie să faci? (Regulamentul)

1. LIKE la pagina Calea Ferată din Moldova:

https://www.facebook.com/Calea-Ferată-din-Moldova-512960818793527/?fref=ts

2. LIKE & SHARE PUBLIC la imaginea de concurs

Pe data de 12 februarie vom desemna câștigătorii prin intermediul site-ului www.random.org.


26 January 2016>>

Recent, în Polonia, or. Varsovia s-a desfășurat cea de-a 37 ședința a grupului de lucru OСЖД/EЖДA cu tema „Cooperarea între OСЖД și EЖДA în domeniul efectuării analizei reciproce între sistemele feroviare cu ecartamentul de 1435 mm și 1520/1524 mm.” Ședința a fost condusă de dl. Mamitov, specialistul primei comisii a politicii de transport și dezvoltare strategică și de dl. Smirnovasa, expert în departamentul de interoperabilitate. La întrunire au participat reprezentanții celor șapte state membre ale OСЖД: Georgia, Letonia, Lituania, Polonia, Ucraina, Rusia, Moldova, precum și reprezentanții Comitetului OСЖД, EЖДA, MCЖД și ЦСЖД. În cadrul ședinței a fost revizuită versiunea curentă a documentelor de lucru cum ar fi: „Siguranța în tunelurile feroviare”, etc. Pentru Republica Moldova rezultatele și deciziile comisiei de lucru vor contribui la organizarea achiziționării noilor locomotive și la reabilitarea infrastructurii feroviare.

Calea Ferată din Moldova participă la ședința grupului de lucru OСЖД/EЖДA din anul 2014.


22 January 2016>>

În data de 21 ianuarie 2016 la sediul central al Î.S. „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a avut loc ședința Comitetului de Coordonare în domeniul guvernării corporative a CFM, prezidată de dl. Iurii Topala, director general al CFM.

Asistența de consultanță, din contul asistenței tehnice nerambursabile acordate de Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), este oferită Căii Ferate din Moldova de către compania KPMG România, începând cu luna septembrie 2015.

La ședință au participat reprezentantul BERD, membrii Comitetului de Coordonare, inclusiv oficialii împuterniciți ai ministerului de ramură – dl. Vitalie Rapcea, viceministru, și dl. Oleg Tofilat, secretar de stat, oficiali ai CFM din compartimentul juridic, financiar, achiziții, strategii și reprezentantul CFM în Consiliul de Administrație, precum și echipa de experți din KPMG.

În cadrul ședinței Comitetului a fost prezentat și dezbătut Raportul Analitic de guvernanță corporativă a CFM, elaborat de către KPMG în perioada septembrie-decembrie 2015, care se bazează pe cele mai bune practici mondiale de guvernanță corporativă, audit și achiziții pentru a fi implementate la CFM. Recomandările KPMG vor servi drept bază pentru elaborarea pînă la data de 01.03.2016 a unui Plan de acțiuni în domeniul guvernării corporative și implementarea acestuia la CFM în următorii trei ani, în scopul eficientizării activității companiei și îmbunătățirii cadrului intern de reglementare în raport cu Consiliul de Administrație și Fondator al CFM.


21 January 2016>>

Colectivele de muncă ale CFM, organizație care întrunește cel mai mare număr de angajați din Republica Moldova, a luat act de alegerea legală a noului guvern.

Ținînd cont de situația economică precară din țară, generată atât de criza regională, dar mai ales de disensiunile politice din interior, considerăm că este nevoie de calm. Calea Ferată din Moldova traversează poate cea mai critică perioadă financiară din istoria sa. Dar succesul reformelor pe care le implementăm, austeritatea bugetului de cheltuieli, eficientizarea serviciilor prestate necesită mai ales o perioadă de liniște – liniște socială și politică.

Noi, cei aproximativ 12 mii de angajați ai CFM nu manifestăm în piață împotriva acelor elemente destabilizatoare, care încalcă liniștea publică, seamănă panică și incertitudine în societate și care în niciun fel nu ne reprezintă, fiind de cele mai multe ori finanțate din exteriorul țării, tocmai pentru a nu tensiona și mai mult situația. Doar liniștea și dialogul social, colaborarea cu organele legitime, mai mult ca niciodată, ne pot asigura un mediu existențial acceptabil pe palierele social, politic, economic.

Chemăm toate colectivele de muncă din țară să se alăture apelului nostru, și să demonstrăm că și „Noi sîntem poporul!”


Din partea administrației CFM
Directorul General,
Iurii Topala

19 January 2016>>

Stimați călători și angajați ai CFM!

Boboteaza este o sărbătoare a speranței, a făgăduinței împlinite, a tuturor creștinilor ortodocși. Ne definește ca popor și ne purifică sufletele. Se spune că odată cu Botezul Domnului se încheie ciclul tradiţionalelor sărbători de iarnă. Însă aș vrea ca această sărbătoare să fie un nou început, care să ne umple mintea de gînduri mărețe, ochii de lumină și inima de dragoste.

Botezul se numea și se mai numește iluminare, deoarece prin Botez omul ajunge la iluminarea minții. Nu în zadar, toți credincioșii merg de dimineață la biserică, se roagă și iau apa sfîntă, ca tot anul să fie luminați, înțelepți și cuviincioși.

Cu prilejul Bobotezei, am deosebita plăcere să vă urez liniște în suflet, armonie în familie și multă baftă în tot ceea ce realizați. Să vă călăuzească Dumnezeu, să va dea sănătate și putere, iar bucuriile să ţină la distanţă toate necazurile!

Cu aceste gânduri vă doresc să vă bucurați cu adevărat de această mare sărbătoare creștină, cu încredere și optimism, deplin încredințați că, împreună, vom face față tuturor provocărilor!


Cu profund respect,
Iurii TOPALA,
Director General al CFM.


18 January 2016>>

În condițiile de iarnă, administrația CFM a luat măsurile necesare pentru asigurarea circulației transportului feroviar. În toate secțiile de întreținere a Căii Ferate sunt pregătite mașini speciale pentru curățarea zăpezii de pe suprastructură; în fiecare depou sunt pregătite locomotive de rezervă. De asemenea, sunt instruite brigăzile de lucru pentru aceste locomotive și mașini specializate. Zilnic, se verifică suplimentar podurile și podețele, locurile unde se acumulează mai multă zăpadă și unde terasamentul este mai slab.

În ceea ce privește transportul de călători, toate trenurile sunt verificate adăugător pentru activitatea în condiții speciale de iarnă, iar atît conducătorii de locomotive, cît și însoțitorii de vagon sunt instruiți suplimentar.

De menționat că toate măsurile întreprinse în această perioadă de către angajaţii feroviari au ca scop funcționarea în condiții de siguranță a trenurilor.


15 January 2016>>

Succesul îi revine doar celui ce merge spre el

Avantajele și dezavantajele anului 2015 în viziunea directorului general al ÎS «CFM» Iurii TOPALA

Dle Iurii Topala, de curînd ați marcat primele 100 de zile de activitate în calitate de director general al Căii Ferate a Moldovei. Ce impresii v-a lăsat cunoștința cu noul domeniu de activitate?

— La o întreprindere atît de mare și complexă, precum CFM, 100 de zile constituie o perioadă prea mică pentru a pătrunde în esența tuturor problemelor existente, a reuși îmbunătățirea radicală a situației. Pe de altă parte, acest interval de timp a fost suficient pentru a contura scopurile de bază și a concentra eforturile echipei asupra realizării lor pe etape. Simt o mare responsabilitate, conștientizez, că am în spate un colectiv imens, potențialul căruia trebuie orientat pe un făgaș constructiv, că urmează a asigura toate condițiile pentru funcționarea eficientă a transportului feroviar al Moldovei. Sînt foarte mîndru, că am posibilitatea să conduc Calea Ferată a Moldovei. Important pentru mine este că la magistrală există o echipă puternică de profesioniști, care pune umărul la îndeplinirea scopurilor propuse. CFM este o întreprindere strategică pentru țara noastră. Eu voi face tot ce-mi stă în puteri ca ea să rămînă în proprietatea statului. Domeniul feroviar constituie mîndria Moldovei, el trebuie să genereze profit, lucrînd spre binele oamenilor și al statului. Firește, avem probleme mari, dar ele există pretutindeni, nu doar la calea ferată. Le vom soluționa, pentru a merge înainte, în pas cu timpul.

Povestiți-ne, vă rog, cum plasați prioritățile din perspectiva noii funcții.

— Principalul obiectiv în domeniul transportului feroviar va fi mereu asigurarea securității circulației, a siguranței traficului de marfă și călători. O altă prioritate, reeșind din condițiile actuale, este creșterea semnificativă a eficienței activității acestei ramuri. Sînt convins, că etapa actuală de criză poate fi depășită onorabil. În noul an se vor manifesta neapărat rezultatele, care vor scuti Calea Ferată a Moldovei de pierderile lunare.

Care sînt, în opinia dumneavoastră, principalele realizări în activitatea căii ferate pe parcursul anului 2015?

— Voi remarca cu satisfacție repunerea în circulație a trenurilor diesel modernizate. Se muncește activ la proiectele finanțate de structurile financiare europene — BERD și BEI. Ele țin de achiziționarea locomotivelor magistrale noi și reabilitarea infrastructurii feroviare. Un alt obiectiv important pentru CFM este restabilirea trecerii de frontieră Basarabeasca—Berezino dintre Ukraina și Moldova. În urma unor lucrări de reparație serioase au fost relansate în circulație două locomotive. Curînd vor fi restabilite alte 4 unități de tehnică, atît de necesare la ora actuală transportului feroviar din Moldova. S-au procurat 10 vagoane cu traverse de cea mai bună calitate din Belarus, la achiziționarea cărora calea ferată a renunțat demult. Consider că pe parcursul anului, care ne părăsește, s-au întreprins pași importanți și pe calea stabilizării situației în domeniul social. În pofida condițiilor economice complicate, recent administrația căii ferate a semnat împreună cu Federația sindicatului feroviarilor din Moldova Contractul colectiv de muncă pe anii 2016-2020, care păstrează toate înlesnirile sociale din anii precedenți. Cred că este o mare realizare pentru întreprindere și angajații săi, care trebuie consolidată în 2016 prin munca eficientă și eforturile conjugate ale întregului colectiv. Numai astfel vom putea să ne asumăm în continuare angajamente sociale, să purtăm de grijă veteranilor noștri, să ajutăm feroviarilor tineri, să garantăm tuturor lucrătorilor salarii decente.

În cele cîteva luni de directorat ați participat la multe forumuri internaționale în domeniul transportului feroviar. Care din ele v-a impresionat cel mai mult și de ce?

— Într-adevăr, am fost prezent la multe forumuri. Au fost niște deplasări rezultative, care au permis stabilirea unor relații mai strînse cu colegii și partenerii de peste hotare, soluționarea unor probleme importante pentru calea ferată de la noi. De exemplu, în cadrul celei de-a 63-a reuniuni a Consiliului pentru transport feroviar al statelor-membre CSI am reușit să purtăm niște discuții cu reprezentanții SAD «RZD» privind circulația trenului de pasageri pe ruta Chișinău—Moskova și revenirea la oprirea acestuia în stațiile Breansk și Kaluga. Calea ferată va avea de cîștigat circa 800 mii franci de pe urma acestei decizii.

În calitate de director general ați stabilit deja direcția, în care trebuie să meargă CFM în anul 2016?

— Desigur. Stoparea procesului de dezvoltare nu trebuie admisă nici chiar în perioadele de criză, în special cînd e vorba de securitatea circulației, creșterea randamentului traficului. Mijloace necesare în acest scop trebuie găsite în orice circumstanțe. Și nu e cazul să se dea vina numai pe criză. În anul viitor vom continua, în primul rînd, reducerea consumurilor, ajustarea acestora la veniturile obținute. Acțiunile în acest scop au început în 2015. Nu poți cheltui mai mult decît cîștigi. Această axiomă este valabilă în orice afacere. Pe parcursul ultimelor luni ale anului s-a reușit diminuare consumurilor anterioare de 120-125 mln. lei pînă la 90 milioane, și cifra respectivă nu constituie o limită. Principalul obiectiv al activității noastre în 2016 este de a asigura funcționarea întreprinderii în regim cuvenit, a o face atractivă pentru agenții economici din țară și de peste hotare, dar și pentru cetățeni, care să recurgă cu plăcere la serviciile CFM. Va trebui să rezolvăm și alte probleme, «moștenite» de la anul 2015, precum găsirea posibilităților de majorare a volumului traficului de marfă, sporire a siguranței infrastructurii. Deci, preocupări obișnuite în condiții de criză economică.

Cum credeți, căror aspecte, căror sectoare ale transportului feroviar trebuie să acorde mai multă atenție directorul general în noul an?

— Voi acorda atenție egală tuturor gospodăriilor și mă voi gîndi permanent, cum ar putea întreprinderea de stat să cîștige bani. Dar ar fi o greșeală a munci numai de dragul banilor. Indiscutabil, fără bani afacerile sînt imposibile, însă banii constituie doar instrumentul pentru materializarea ideilor, pentru transpunerea în viață a tehnologiilor, a serviciilor de transport, necesare oamenilor și solicitate de societate. În domeniul nostru există cîmp larg de utilizare a banilor. E vorba în primul rînd de gospodăria linii, menținerea în stare funcțională a materialului rulant. Va fi monitorizată în permanență și achitarea salariilor, a restanțelor salariale feroviarilor. {tiu că salariile la întreprindere sînt mici, dar vreau să fiu înțeles corect. La ora actuală nu e posibilă majorarea lor. Banii nu se iau din vînt. Ei trebuie cîștigați atît încît să ajungă. Imediat ce se va întîmpla acest eveniment, voi semna cu plăcere dispoziția de majorare a salariilor angajaților Magistralei moldovenești.

A dialogat Irina KRAEVSKAIA

Sursa: Ziarul Feroviar


14 January 2016>>

Î.S. „Calea ferată din Moldova” informează că începînd cu data de 22.01.2016 vor interveni modificări în circulația trenurilor suburbane, locale și internaționale.

Modificări în trenurile internaționale și locale:

  • Trenul suburban Nr. 6906/6901 Chișinău-Bender este înlocuit cu trenul modernizat Nr. 804/803 Chișinău-Bender. Orarul de circulație va rămîne neschimbat.
  • Se anulează trenul local Nr. 801/802 Chișinău-Ungheni (plecare 15:50, sosire 18:06).

În schimb, pasagerii vor putea circula cu trenul internațional Nr. 105/401 Chișinău-București, care va fi suplinit cu 2 vagoane a cîte 72 locuri fiecare și va avea aceleași opriri ca și trenul Nr. 801/802 Chișinău-Ungheni (Călărași, Sipoteni, Cornești, Pîrlița). Pornirea trenului Nr. 105-401 Chișinău-București din st. Chișinău – 16:45 (față de 17:00), sosire st. Ungheni - 19:02 (față de 19:15)

  • Se anulează trenul suburban Nr. 6832 Ungheni-Chișinău (plecare 15:34, sosire 19:09).

În schimb, pasagerii vor putea circula cu trenul Nr. 341/342 Moscova-Chișinău (plecare st. Ungheni 16:53, sosire st. Chișinău 19:34). Trenul Nr. 341/342 se va opri la următoarele stații: Pîrlița, Bumbata, Cornești, Bahmut, Sipoteni, Călărași, Bucovăț, Strășeni, Chișinău.

Modificări în trenurile suburbane:

  • Trenul Nr. 6828 Ungheni-Chișinău - pornire 08:03, sosire 10:20 (față de 08:57 și 12:02)
  • Trenul Nr. 6831 Chișinău Ungheni – pornire 17:40, sosire 20:51 (față de 17:30 și 20:44)
  • Trenul Nr. 6889 Ungheni-Bălți-Slobozia – pornire 04:32, sosire 07:36 (față de 03: 36 și 06:57.
  • Trenul Nr. 6891 Ungheni-Bălți-Slobozia va circula pe segmentul Ungheni-Fălești, pornire 08:30, sosire 10:00.
  • Trenul Nr. 6894 Bălți-Slobozia-Ungheni va circula pe segmentul Fălești-Ungheni, pornire 18:02, sosire 19:30.

06 January 2016>>

Î.S. „Calea Ferată din Moldova” informează că trenurile de pe cursele Chișinău-Ungheni-Chișinău și Ungheni-Bălți-Slobozia-Ungheni vor avea același orar până la data de 18.01.2016.

Cu detalii despre posibile modificări ale transportului de pasageri în trenurile suburbane vom reveni după data de 18.01.2016.


31 December 2015>>

Mesajul directorului general
al Î.S. „CFM”,
Iurii TOPALA,
cu ocazia sărbătorilor de iarnă

Stimați angajați ai domeniuluii feroviar! Dragi Colegi!

În preajma Sfintelor Sărbători de iarnă, când cetina cea verde a bradului predispune la o atmosferă de vis și de magie, îmi face o deosebită plăcere să vă adresez cele mai sincere și senine gânduri.

Vă doresc ca aceste sărbători să încununeze străduința depusă la realizarea scopurilor și obiectivelor pentru anul care ne bate la ușă. Fie ca toate visele pe care le contemplați în aceste zile pline de farmec să se împlinească, iar drumul străbătut pentru atingerea lor să vă aducă bucurie în inimi, satisfacție și lumină.

Sărbătorile de iarnă constituie și un prilej de a mulțumi tuturor colaboratorilor Sistemului Feroviar pentru munca asiduă și efortul depus de fiecare pe parcursul întregului an. Succesele și reușitele Căii Ferate din Moldova sunt posibile doar cu aportul fiecărui angajat.

Vă mulțumesc pentru că rezistați și avansați în activitatea dumneavoastră deloc ușoară. Vă urez multă sănătate, bunăstare, optimism, belșug în case, căldură în suflet, pace în familie și noi performanțe. Așa precum glăsuiește înțelepciunea populară – „Cele rele să se spele, cele bune să se adune”. La ultimele vom contribui, neapărat, și noi!

Crăciun Fericit și cele mai bune gânduri pentru un An Nou reușit!

Cu profund respect,
Iurii TOPALA,
Director general al
Î.S. „Calea Ferată din Moldova”


30 December 2015>>

Surprize și cadouri de la CFM cu prilejul sărbătorilor de iarnă!

Atmosfera sărbătorilor de iarnă a fost simțită dis-de-dimineață la Gara Feroviară din Chișinău și din Bălți. Directorul general al CFM, Iurii Topala a „desemnat” nu unul, ci trei „Moși Crăciuni” pentru a-i felicita pe toți călătorii cu sosirea noului an și pentru a împărți daruri și surprize tuturor copiilor din tren și de pe peroanele gării. La rîndul lor, atît copii, cît și părinții au rămas încîntați de surpriză și i-au „răsplătit” pe moși cu poezii, cîntece, urături și multe zîmbete. Campania „La urat cu plug(tren)ușorul” se desfășoară pe 30 și pe 31 decembrie.

Tot astăzi, dl. Iurii Topala, însoțit de Moș Crăciun, a vizitat Asociația de Reabilitare și Integrare a copiilor nevăzători „Pro-Aris” și Centrul pentru Copii cu deficiențe auditive din Chișinău. Entuziasmați și fericiți, copii se întreceau la recitat poezii și la cîntat, iar întrebările adresate lui Moș Crăciun nu conteneau. Dl. Topala a apreciat la cel mai înalt nivel talentul elevilor. „M-ați surprins în cel mai plăcut mod. Sunteți niște copilași creativi, inteligenți și frumoși. Vă doresc să aveți un an plin de evenimente frumoase, succese, să învățați bine și să ascultați părinții.” Copii au promis că vor fi cuminți și sîrguincioși tot anul.

La final, profesorii și micuții i-au mulțumit directorului Iu. Topala pentru dulciuri și surprize.


29 December 2015>>

Comunicat Invitație

În atenția mass-media!

Surprize și cadouri de la CFM cu prilejul sărbătorilor de iarnă!

Vă aducem la cunoștință că în perioada 30-31 decembrie pe peronul Gării Feroviare din Chișinău va demara acțiunea „La urat cu plug(tren)ușorul”. MoșCrăciun, în calitate de reprezentant special și plenipotențiar al directorului general al CFM, Iurii TOPALA, va împărți daruri și surprize tuturor copiilor din tren și de pe peroanele gării din Chișinău și din Bălți.

Acțiunea se va desfășura între orele 6:30-19:30 pe data de 30.12.15 și între orele 6:30-11:00 pe data de 31.12.15.

De asemenea, la ora 9:30, directorul Iurii TOPALA, va merge în vizită cu cadouri la grădinița nr. 167 din Chișinău.

În acest context, stimați jurnaliști, vă invităm la ora 10:40 pe peronul Gării Chișinău pentru a întîmpina trenul de pe ruta Chișinău-Bălți încărcat cu daruri pentru toți copii.


29 December 2015>>

Raport de Activitate
pentru primele 100 de zile în funcția de Director General al
Î.S. „Calea Ferată din Moldova”

Criza social-politică, economică prin care trecem, dar și situația geopolitică din regiune și-au pus amprenta și pe situația de la Î.S „Calea Ferată din Moldova”. Activitatea noastră este afectată în mod direct atât la capitolul transport și deservire călători cât și la volumele transporturilor de marfă pe calea ferată, provocând dificultăți financiare majore, care ne-au obligat și ne obligă să acționăm în consecință.

În pofida acestui fapt, conducerea Căii Ferate din Moldova împreună cu angajații întreprinderii au făcut față provocărilor majore cu care ne confruntăm, astfel încât să nu fie periclitată activitatea CFM, ba dimpotrivă, să înregistrăm succese pe anumite segmente.

În acest context vreau să punctez realizarea unui obiectiv primordial pentru mine personal și pentru întreaga echipă managerială a CFM - reluarea achitării salariilor celor peste zece mii de angajați a întreprinderii. Suntem la etapa când putem afirma cu certitudine, că foarte curând vor fi lichidate toate restanțele și vom avea salariile la zi. Vreau să prezint sincere mulțumiri tuturor angajaților, colegilor pentru proba de loialitate și susținerea acordată. Vreau să-mi exprim și o apreciere aparte Federației Sindicatului Feroviarilor din Moldova, care în această perioadă, extrem de complicată pentru întreaga companie, a dat dovadă de înțelegere și responsabilitate, fapt soldat cu semnarea Contractului Colectiv de Muncă.

În continuare, voi trece succint în revistă un șir de obiective, realizarea cărora au asigurat un randament corect și o relansare eficientă a activității Căii Ferate din Moldova, după cum urmează:

  • Am preluat 236 km de linii sau 134 porțiuni de linii pe care sunt stabilite limite de viteză din cauza infrastructurii deplorabile și catastrofale, motiv pentru care, în regim de maximă urgență, pentru a elimina riscurile de siguranță și securitate a traficului feroviar, am procurat peste 10 vagoane de traverse de linii, 168 m³ de traverse speciale pentru poduri și nu în ultimul rând 24 seturi de traverse pentru macazurile de cale ferată. Vreau să precizez că asemenea achiziții nu s-au mai făcut de peste 10 ani. Regretabil, neglijarea afecta în consecință siguranța traficului.
  • La capitolul realizări, cu aportul și susținerea „Укрзалізниця”, la data de 20 Octombrie 2015 am semnat împreună cu guvernatorul regiunii Odessa Mikheil Saakashvili Protocolul privind restabilirea a 22 km de cale ferată dintre stațiile Berezino (Ucraina) și Basarabeasca (Republica Moldova), demontată încă în anul 2000, astfel optimizând și intensificând interesele comercial-economice între Moldova și Ucraina.
  • În scopul minimizării cheltuielilor financiare, după o staționare de peste șaptesprezece luni, din varii motive, unele din ele depășind cadrul obiectiv, au fost repuse în circulație patru din cele cinci trenuri diesel modernizate. Aceste trenuri vin în suportul securității și confortului călătorilor, pe itinerarele bine cunoscute deja: Chișinău - Ungheni; Chișinău - Ocnița; Chișinău – Iași/Socola. De asemenea a fost inițiată și procedura de certificare pentru a nu permite degradarea lor și riscul să ajungă la fier uzat, asta în condițiile în care se achita în continuare creditul contractat pentru modernizarea lor. Vreau să-mi exprim bucuria aparte pentru proiectul Chișinău – Iași/Socola. Din primele zile am inițiat dialogul cu partea română pentru lansarea trenului modernizat pe acest itinerar. În scurt timp, la 30 septembrie 2015 acest proiect a prins viață, iar cetățenii au posibilitatea comodă și sigură de deplasare în Europa.
  • Un alt obiectiv ce ține de minimizarea cheltuielilor, a fost urgentarea reparației capitale, pornită de peste doi ani, a două locomotive magistrale. Au fost reparate si deja sunt repuse în serviciul cetățenilor.
  • La preluarea conducerii întreprinderii, am contabilizat un parc de doar 590 de vagoane marfare, aflate în trafic internațional, care nu asigurau un venit ce ar acoperi cheltuielile suportate de CFM pentru parcul vagoanelor străine aflate în circulație pe teritoriul Moldovei. Nu mă voi expune a cui este vina și care sunt cauzele, dar azi pot raporta că la moment întreprinderea pe care am onoarea să o conduc are în traficul internațional peste 1220 de vagoane marfare, adică cu 102% mai mult decât erau la 1 august 2015.
  • În plan extern au fost asigurate posibilitățile pentru călătorii noștri ca începând cu data de 13 decembrie 2015, să circule zilnic la București cu trenul „Prietenia”. De asemenea, în urma unor negocieri destul de complicate cu partea rusă, cetățenii noștri pot circula zilnic și la Sanct – Petersburg. Tot aici, la negocierile cu Federația Rusă, s-a reușit redeschiderea stațiilor Breansk și Suhinici pentru trenurile CFM care circulă pe ruta Chișinău-Moscova, închise pentru staționare de peste un an de zile. La fel continuăm să purtăm negocieri cu partea ucraineană pentru lansarea celei de a cincea garnituri de tren diesel modernizat pe itinerarul Chișinău – Odessa, sperăm în scurt timp să se ajungă la un rezultat pozitiv. Remedierea acestor probleme în activitatea noastră, va avea un impact major pentru a depăși scăderea de 22,7 la sută comparativ cu aceeași perioadă a anului 2014 la cursele internaționale și circa 19 la sută la cursele interne, deficiență pe care ne propunem să o recuperam în 2016.
  • Apropo, ce ține de rutele naționale Î.S. „Calea Ferată din Moldova” are mari dificultăți și restanțe la întreținerea și calitatea deservirii acestora. Unul din motive, este lipsa de subvenționare din partea statului pentru acest tip de mijloc de transport, chiar dacă practica internațională din domeniu prevede un sprijin al statului, iar transportul feroviar face parte din categoria de transport ecologic și ieftin, în special pe cursele naționale. În acest sens vom depune toate eforturile și capacitățile pentru racordarea acestui segment la rigorile europene.
  • La capitolul transport marfă principala sursă de venit a întreprinderii, unde concurența cu transportul auto este foarte acerbă, avem mai multe probleme. Motivele sunt diferite, începând cu lipsa de control pe perioada de noapte, inclusiv lipsa echipamentului tehnic necesar pentru monitorizarea supraîncărcării volumelor de marfă de către transportatorii auto, continuând cu criza economică dar și geopolitică din regiune, și nu în ultimul rând lacunele din legislație ce ar reglementa această ramură a economiei naționale. Astfel, având o diminuare a venitului de circa 30,6 % pentru ultimele 4 luni ale anului curent raportat la aceeași perioadă a anului 2014 oricum facem tot posibilul de a menține în stare funcțională Calea Ferată din Moldova.
  • Reiterez că situația financiară nu este nici pe departe una dintre cea mai bună fiind în strânsă concordanță cu numărul de pasageri și tone/marfă transportate pe calea ferată.
  • Gestionarea eficientă a resurselor și schimbarea radicală a principiului de utilizare a fluxului monetar, ca exemplu îndreptarea a 45% către achitările salariale, 25% - produse petroliere, 15% - servicii comunale și doar 10% pentru necesitățile subdiviziunilor și necesităților curente, ne vor ajuta să depășim perioada de criză financiară pentru CFM. Pentru optimizarea cheltuielilor de activitate am operat mai multe acțiuni sporite de securitate și austeritate economică, cum ar fi sistarea serviciilor de monitorizare a aparatelor Delta SU, rezilierea contractelor păguboase pentru CFM, deciziilor privind modul de repartizare a adaosurilor la salarii, astfel reducând cheltuielile cu peste 350 mii lei lunar.
  • Un capitol aparte îl constituie realizările ce țin de finanțarea externă, singura soluție care poate asigura un viitor pentru CFM. Au fost semnate două Acorduri de Grant oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) ca urmare a decretelor nr.1755 și 1756 din 17 Septembrie 2015 emise de Președintele Nicolae Timofti în cadrul Proiectului de restructurare a Căii Ferate din Moldova semnat dintre BERD și Guvernul Republicii Moldova în suma de 52,5 mil. euro.

Totodată semnarea la data de 10 Octombrie 2015 a încă două Acorduri de Grant între BERD, Ministerul Transportului și Infrastructurii Drumurilor și Calea Ferată din Moldova, adică:

  • - 5 milioane de euro, acordat din Fondul de Investiții pentru Vecinătate (NIF) care va fi folosit la procurarea locomotivelor și facilitarea depourilor din prima tranșă a Proiectului și respectiv;
  • - 250 mii euro, acordat din Fondul Special al BERD care va fi folosit la componentul Sistemul Informațional de Management Energetic (EMIS) din prima tranșă a Proiectului.

De remarcat că începând cu 5 Octombrie 2015 a fost relansată activitatea grupului de negociatori din partea Republicii Moldova cu Banca Europeană de Investiții (BEI) asupra contractului de finanțare celei de a doua parte a proiectului de achiziționare a locomotivelor și reabilitare a infrastructurii de cale ferată în sumă de până la 52,5 milioane euro.

Aceasta este o scurta radiografie a celor 100 de zile la conducerea Căii Ferate din Moldova. Consider că avem o dinamică bună, am reușit să impulsionăm activitatea CFM, să asigurăm parteneriate viabile externe, să depășim confruntările interne, să inițiem un dialog responsabil cu toți cei care poarta blazonul CFM ! Vă asigur că voi face tot ce-mi stă în putință, ca să putem spune cu toata mândria: „Eu sunt de la CFM!!!”
Iurii TOPALĂ
Director General a
Î.S. Calea Ferată din Moldova


26 December 2015>>

La Tiraspol și Tighina cu trenul. Surprizape care a pregătit-o directorul CFM,
Iurii Topală,pentru copiii din regiune
(VIDEO, FOTO)


Daruri și ajutor material în valoare de o mie de dolari. De asta au avut parte mai mulți copii din liceul cu predare în limba română „Lucian Blaga” de la Tiraspol și pe cei de la internatul „Alexandrucel Bun” din Tighina. Acțiunea a fost organizată cu ocazia frumoaselor sărbători de iarnă, de către Directorul general al Căii Ferate din Moldova, Iurii Topala împreună cu câțiva sponsori. Totodată, acesta a fost însoțit de un Moș Crăciun darnic, care le-a oferit cadouri tuturor elevilor.


Colinde de Craciun la liceul „Lucian Blaga” din Tiraspol

Citiți continuarea articolului, accesând linkul de mai jos:

http://www.realitatea.md/la-tiraspol-si-tighina-cu-trenul--surpriza-pe-care-a-pregatit-o-directorul-cfm--iurii-topala-pentru-copii-din-regiune--video--foto-_31985.html


Aceeași știre o găsiți și pe următoarele site-uri:

http://unimedia.info/stiri/foto-Mo-Craciun-impreuna-cu-reprezentanii-CFM-au-imparit-cadouri-copiilor-de-la-un-liceu-din-Tiraspol-106714.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss



http://www.publika.md/directorul-cfm-si-mos-craciun-au-ajuns-cu-trenul-la-tiraspol-si-tighina-fotovideo_2483841.html



http://deschide.md/ro/news/social/22685/Directorul-CFM-încărcat-cu-cadouri-la-liceul-„Lucian-Blaga”-Tirapol.htm


Toate ştiri