Informații importante | Важная информация
Companie - Știri
    Array


Printr-un complex de măsuri decisive, implementate în ultimele luni, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) înregistrează o evoluție vizibil pozitivă. În ciuda contextului financiar dificil, în ultimele luni CFM a obținut încasări operaționale consistente – veniturile lunare au depășit pragul de 60 de milioane lei, ce a permis redirecționarea imediată a resurselor către achitarea obligațiunilor financiare și a demonstrat angajamentul ferm al CFM față de angajați și parteneri.

În lunile iulie și august 2025 restanțele la salarii au scăzut de la 7-8 luni la 4 luni. În august angajaților le-au fost achitate 2 salarii, iar cele cinci cele mai mari filiale au primit chiar trei salarii într-o singură lună, suma totală transferată fiind de 129 milioane lei. Continuă achitarea plăților salariale pentru luna aprilie, iar până la finalul lunii septembrie 2025 urmează a fi achitate restanțele salariale și pentru luna mai 2025.

Reorganizarea instituțională a impulsionat optimizarea proceselor tehnologice, reducerea costurilor de operare și îmbunătățirea fiabilității serviciilor. Spre exemplu, ajustarea statelor de personal de la 5900 la 3700 de angajați prin reducerea funcțiilor auxiliare și ieșirea la odihna meritată a pensionarilor, a permis scăderea fondului de salarizare de la 43 la 35 milioane lei lunar.

Veniturile obținute au facilitat, totodată, restructurarea și reducerea datoriilor istorice la plățile obligatorii către bugetul de stat și la serviciile comunale. În paralel, CFM a transferat 334 milioane lei către furnizorii strategici, inclusiv pentru combustibil restanța fiind redusă de la 7-8 milioane lei la 1 milion lei.

Adaptarea modelului de business de la tranzit, afectat semnificativ de contextul regional, către piața internă – a dus la o creștere considerabilă a volumului de transport al cerealelor (de la 20% la circa 80%), dar și a altor mărfuri, inclusiv de import și export. Reparația unor segmente critice de cale ferată a crescut viteza medie de circulație de la 15 km/oră pe unele tronsoane, până la 40 km/oră, sporind atractivitatea serviciilor feroviare de transport marfă.

Se estimează venituri suplimentare de circa 10 milioane lei lunar odată cu reluarea transportului de mărfuri pe tronsonul feroviar Văleni–Giurgiulești, ce urmează a fi redeschis în curând. Consolidarea parteneriatelor internaționale, o politică tarifară flexibilă, soluții comune pentru fluidizarea punctelor de frontieră cu România și participarea la proiecte de modernizare feroviară, de asemenea, vor spori capacitățile de transport la nivel național și internațional și, respectiv, stabilizarea situației financiare.

„Sunt rezultate care demonstrează potențialul mare pe care îl are Calea Ferată din Moldova. Vreau să mulțumesc în primul rând specialiștilor și colectivului întreprinderii noastre care au crezut în noul management și împreună am început să redresăm lucrurile. Datorită faptului că am fost uniți și determinați, am obținut sprijinul Guvernului ca să îmbunătățim starea de lucruri. Mai avem mult de muncit, avem o strategie foarte bine definită pentru a crește veniturile întreprinderii, pentru a încheia cât mai curând toate restanțele salariale, a încheia datoriile istorice și a oferi o perspectivă de durată Căii Ferate din Moldova”, - a declarat Serghei Cotelinic, directorul general al CFM.

Un rol esențial în susținerea procesului de redresare a CFM îl are Guvernul Republicii Moldova, care a alocat 85 milioane lei pentru reparația segmentului afectat de alunecările de teren de la Văleni și reluarea circulației pe tronsonul Cantemir–Fălciu, 50 milioane lei pentru achitarea restanțelor salariale și sociale ale angajaților disponibilizați, 1000 de tone de motorină din Rezerva de Stat, precum și 20 milioane lei pentru implementarea reformei CFM, în conformitate cu noul Cod Feroviar.

Performanța din ultima perioadă demonstrează clar că Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” este o entitate funcțională, solidă și cu potențial de dezvoltare accelerată, capabilă să genereze venituri, să își onoreze obligațiile și să se poziționeze ca un partener strategic de încredere, pregătit să contribuie activ la modernizarea infrastructurii de transport, creșterea competitivității economiei și consolidarea conexiunilor Republicii Moldova la rețelele de transport internaționale.

         

 


07.11.2025 | Calea Ferată din Moldova a găzduit participanții „Interoperability Training”
La 6 noiembrie 2025, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a primit delegația participanților la instruirea internațională „Interoperability Training”, formată din reprezentanți ai transportatorilor și structurilor feroviare din Serbia, Kosovo, Albania, Muntenegru, Macedonia de Nord, Bosnia și Herțegovina, Turcia, România și Ucraina, Agenției Feroviare din Moldova și Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova. Oaspeții au fost familiarizați cu patrimoniul feroviar al Republicii Moldova, au vizitat Muzeul de Istorie al Căii Ferate din Moldova, Depoul și Gara Feroviară Chișinău, unde au fost prezentate istoria, realizările și perspectivele de modernizare ale sectorului feroviar național. Gazdele au oferit informații privind activitatea operațională a întreprinderii, rolul său strategic în transportul de mărfuri și pasageri, precum și inițiativele de integrare în rețeaua feroviară europeană. ...

06.11.2025 | Calea Ferată din Moldova planifică legătura logistică cu Portul Giurgiulești
La 5 noiembrie 2025, dl Serghei Cotelinic, Director general al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, a avut o întrevedere cu reprezentantul Portului de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești, inginerul-șef dl Roman Natrașevschi. Scopul întrevederii - identificarea posibilităților de transport feroviar al mărfurilor către Portul Giurgiulești și consolidarea cooperării logistice între cele două instituții. În cadrul discuțiilor au fost analizate diverse opțiuni de asigurare a conexiunii dintre calea ferată și port, inclusiv organizarea transportului multimodal, care ar putea fi implementate imediat după reabilitarea tronsonului feroviar Văleni din raionul Cahul și reluarea lanțului logistic dintre Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” și Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești al Întreprinderii de Stat “Portul Fluvial Ungheni”. ...

06.11.2025 | Angajament reconfirmat
La 5 noiembrie 2025, dl Serghei Cotelinic, Director general al Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova", a prezidat o ședință de lucru, organizată în cadrul implementării proiectului de infrastructură la scara largă pentru reconstrucția liniei de cale ferată Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulesti. În cadrul intrunirii, la care au participat reprezentanții companiilor partenere "Tehnic Consulting Engineering" din Romania și "Kamkor Management LLP" din Kazahstan, echipei de proiect a CFM, precum și ai echipei de management a reprezentanței permanente a SRL "Temirzhol Zhondeu", a fost audiat un raport detaliat privind lucrările finalizate până în prezent, discutate aspecte organizatorice și punctate măsurile necesare pentru asigurarea executării calitative și în termenul stabilit a lucrărilor. ...
Afișați mai multe ...